2009. október 16., péntek

Pizza!!!!

A pizza annyira olasz ètel, hogy szerintem ekkènt ismerik az egèsz vilàgon mindenhol (talàn csak az amerikai kisgyerekek hiszik azt, hogy amerikai ètel). A pizza tudvalevoleg Nàpolyban szuletett, egyesek szerint Sorrento-ban, de szerintem minden nèpnek van valami hasonlò recepje, nàlunk pèldàul a kenyèrlàngos.
Hogyan kell pizzatèsztàt kèsziteni? Nincs benne semmi ordongossèg, egyszeru kenyèrtèszta, mègis, ha valaki jobban utàna szeretne nèzni, itt egy video (termèszetesen olaszul), ahol lèpèsrol lèpèsre bemutatjàk a kèszitès mòdjàt. Es ha jobban utàna szeretnètek olvasni, itt a Wikipèdia olasz nyelvu pizzaoldala, ez tobbet tartalmaz, mint a magyar.

Es az izesìtès? Mindig mèrges leszek, ha olyanokat mondanak nekem, hogy "tehetsz rà, amit akarsz", mert jò, de akkor mit, mondjuk rakjak rà lekvàrt, ha azt akarok? Ugye nem?!
Szòval gondoltam, ideìrom a mi kedvenc pizzafajtàinkat, aki tobbet tud, az mondja meg, vagy ahogy az olasz mondja, "chi più ne ha, più ne metta"!
Az alap az àltalàban a paradicsomos-fokhagymàs-bazsalikomos ìzè, amit szètkenunk a tetejèn, ès a ràpakolt cuccok utàn megszòrjuk mozzarella sajtdarabokkal.
pizza margherita - Margherita di Savoia tiszteletère kèszult az elso ilyen pizza (tortènet itt), paradicsomos meg mozzarellàs
pizza prosciutto - sonkàs
pizza prosciutto e funghi - sonkàs-gombàs
pizza capricciosa - (azaz hisztis pizza) articsòka, olajban eltett gombàk, fekete olivabogyò, paradicsom, mozzarella
pizza tonno e cipolla - tonhal ès hagyma (ezt imàdom a legjobban, de nem a legkonnyebb ètel)
pizza melanzane e prosciutto - padlizsàn ès sonka
pizza rucola e bresaola - a bresaola egy sonkafajta, ès a rucola nevu kis kesernyès levelekkel szòrjàk meg miutàn kiszedtèk a sutobol
pizza maialona - azaz malac - virsli, hasaalja szalonna kis darabokban, szalàmi vagy kolbàsz, szòval a disznò szine-java
pizza quattro stagioni - nègy èvszak - sonka, gomba, olivabogyò, szardinia, capribogyò, articsòka, tehàt csupa olyan dolog, amihez otthon "konnyen" hozzàjut az ember. A pizzàt nègy rèszre osztjuk kèpzeletben, ès a nègy fertàlyra kulon szortirozva osztjuk be a finomsàgokat.
Itt nincs olyan, hogy ananàszos, meg tejfölös, meg kukoricàs, mint otthon, ès mikor itt elmesèlem ezt, akkor az olaszok felhördulnek ès indulatosan agitàlnak az ilyen szörnyusègek ellen, mivel a pizza az csak margherita lehet, mert az az igazi, az eredeti, pedig èn se hörgök, mikor ők minden vackot beledobàlnak a pörköltbe ès vigyorogva közlik, hogy ez eredeti magyar ètel!

9 megjegyzés:

  1. Naggggyon szeretjük a pizzát! :D

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó hangzank! Mi is szeretjük!!Mi kukoricával is....

    VálaszTörlés
  3. Szép reggelt! Katica (most hétfőn reggel) ülök az asztalomnál és nyelek nagyokat. Nagyon köszönöm ezt a minden részletre kitérő pizza-kalauzt. Alapnak én is azt a cuccot használom amit írtál. (egy ideje miután olvastam pár dolgot a pizzáról) és mondhatom fantasztikusan finom. Élmény volt a beszámolód:-D
    ("hörögnek... el tudom képzelni:-D és gondolom tellegetnek a kezükkel :-D )

    VálaszTörlés
  4. "La Dificultad" (A nehézség)
    www.pablohajnal.blogspot.com

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. ..és nem is olyan régen az Eu elismerte, mint hivatalos nápolyi specialitást. Volt nagy örömünnep! A pizza napoletana most már hivatalos paraméterekkel bír.

    VálaszTörlés
  7. Hangulatos video volt, tulajdonképpen rájöttem, hogy én ugyanígy készítem a pizzatésztát, úgy értem, hogy vízzel. Nekem nem ízlik a tejjel készített változat, mert édeskés jelleget kap, szerintem sokan itt rontják el a tésztát.

    VálaszTörlés
  8. Azért a Capricciosa -t mindenhol másképp készítik el. A legjobbat eddig Rómában ettem, egy olyan étteremben, ahol lpapírvékonyra készítik a pizzát, és azon például tojás van, sonka, gomba, olivabogyó, meg persze a szósz.

    Azt hiszem , hogy a legalapvetőbb különbség, hogy az olaszok MINŐSÉGI és FRISS alapanyagokat használnak.. így ha alig tesznek is valamit egy pizzára, akkor is fantasztikus íze van.

    Ettem én már üres pizzát is-- valami mennyei! :)))

    VálaszTörlés
  9. Apropó!

    De jó ez az oldal!! :)))

    csak miért nem lehet olvasónak bejelentkezni? :)

    VálaszTörlés